VIRAL /// Lead Generatie on Steroids
Gone Viral Cyber Connection Sharing Social Concept

VIRAL /// Lead Generatie on Steroids

De basis van succesvol online verkopen is een efficiënte, doordachte en geoptimaliseerde funnel. Ook wel de klantreis genoemd; de reis die de klant maakt van het niet kennen van je product of dienst tot en met de aankoop van jouw premium product(en).

De meest simpele vorm van een funnel ziet er ongeveer zo uit:

De schakel waar de meeste ondernemers grote moeite mee hebben is een website bezoeker converteren naar een (lauwe) lead. En zeker om dit te verwezenlijken voor een gezonde CPL (kosten per lead).

Er zijn verschillende manieren om bezoekers naar leads te converteren. In deze situatie gebeurt dit door een onbekende bezoeker (op een willekeurig kanaal) te verleiden om zijn/haar mailadres in te geven. Bijvoorbeeld:

  • Inschrijfformulier voor een nieuwsbrief op de website
  • Gratis (online) weggevertjes
  • Pop-up op de website
  • Facebook Lead formulier
  • Win-acties

Wanneer je met bepaalde regelmaat online actief bent zullen er altijd wel een aantal leads per maand gratis binnen komen. Afhankelijk van de omvang van je websiteverkeer en de frequentie van de online activiteiten. Maar wanneer je een gedegen groeistrategie volgt, zul je vast en zeker ook betaalde traffic naar je kanalen trekken. Bijvoorbeeld door:

  • Google Adwords
  • Facebook Advertenties
  • Display Advertising
  • Influencer Marketing
  • Externe mailings (betaald ruimte krijgen in een mailing)

Wanneer je deze betaalde bronnen van traffic inzet en een remarkable opt-in aanbod hebt, zul je waarschijnlijk blij zijn met leads (mailadressen) tegen een kostprijs van een paar euro.

Wat mij betreft is dit een ouderwetse manier van denken. Op deze manier “leverage” (hefboomeffect) je maar 1 maal de uitkomst van je investering: X bedrag voor 1 lead. Tegenwoordig komen techniek en marketing steeds meer samen om kosten-efficiëntere en succesvollere campagnes te draaien. Mensen die zich hierin specialiseren worden ook wel “Growth Hackers” genoemd. Wat dit voor mij als creatieve marketeer inhoudt: buiten de gebaande paden denken en de beschikbare tools zo goed mogelijk gebruiken.

Daarom introduceer ik nu: Viral Lead Generation a.k.a. Lead Generatie on steroids. Dit houdt simpelweg in dat je bijna oneindig de uitkomst van je investering “leveraget”. Dat wil zeggen dat je die ene lead die je voor X bedrag hebt verkregen ertoe verleidt om jouw gewenste bericht met zijn/haar netwerk te delen. Wanneer je dit succesvol doet, creëer je een process dat zich in principe oneindig kan blijven herhalen. Want de ene lead die je betaald hebt verkregen deelt het op een sociaal netwerk, dit zorgt voor 10 bezoekers op de gecreëerde lead capture pagina. Wanneer hiervan 3 mensen worden geconverteerd naar een lead, zit je al op 4 leads voor hetzelfde bedrag X. Wanneer dit proces zich herhaalt zullen alle 3 de nieuwe leads, ook weer 3 nieuwe leads aanbrengen. Dan zit je al op 13 leads. Ik hoef je waarschijnlijk niet verder uit te leggen hoe deze strategie kan zorgen voor exponentiële groei van het aantal leads of een explosieve vermindering van de CPL. Op deze manier waardeer je de waarde van een conversie steeds opnieuw op.

De reden dat ik over dit onderwerp schrijf is een campagne die momenteel loopt. We hebben een aantrekkelijke winactie bedacht voor onze klant en hierover een Facebook bericht geplaatst. Dit bericht boosten we naar een kleine hoeveelheid Facebook volgers en websitebezoekers. Zij kennen het product al en vertrouwen het bedrijf. Hierdoor zijn zij als eerste geneigd om in te gaan op een dergelijke winactie. Wanneer zij onze vooraf opgemaakte post sharen met hun netwerk, wordt er meegelift op het vertrouwen dat het netwerk heeft in de persoon die het bericht deelt. Dit heeft een belangrijke impact op het uiteindelijke succes van je campagne.

Voorbeeld: 

Op het moment van schrijven is er € 40,- uitgegeven aan Facebook Advertenties. Deze advertentie heeft 57 leads opgebracht. De advertentie bestond uit een geboost Facebook bericht. Organisch heeft dit bericht ook 23 leads verzameld. Een totaal dus van 80 leads. Op zich een mooie score gezien de investering. Maar door het toepassen van een hefboom door het slim gebruiken van de netwerken van deze leads zitten we momenteel al op 1344 leads. Dit betekent dus leads genereren voor een CPC (kosten per lead) van € 0,03!.

Wanneer je funnel goed staat met aantrekkelijke offers, actiegerichte copy en perfecte timing kun je een percentage van deze bizar goedkope en grote massa (je krijgt leads die je ander nooit/niet op dit moment had gekregen) leads converteren naar betalende klanten (front-end & back-end).

Graag zet ik je met deze blogpost aan het denken over manieren om jouw conversies op te waarderen en de uitkomst van je huidige resultaten meer te leveragen.

Wil jij ook een virale lead generatie campagne? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Geef een reactie

Sluit Menu