DESIGN TRENDS   ///   Webdesign

DESIGN TRENDS /// Webdesign

Design is altijd aan trends onderhevig en ook binnen webdesign zijn er een hoop tendensen geweest. Toch lijken we steeds beter te weten wat wel en niet werkt. Na de komst van CSS in 1998 heeft webdesign een steeds prominentere plek ingenomen. En in 2017, ruim 20 jaar later, kunnen we tot de conclusie komen dat we geleerd hebben van deze ontdekkingstocht. Zo is de gebruiker steeds meer centraal komen te staan en ligt de nadruk dit jaar op content en gebruiksvriendelijkheid.

 

Focus

We weten ondertussen dat de aandachtsspanne van de gemiddelde gebruiker maar een paar seconden bedraagt. Met het toenemende aantal websites en reclame-uitingen is het soms lastig om de tijd te krijgen van bezoekers. Dit gevecht om de aandacht van de consument heeft echter ook toe geleid dat we websites efficiënter in zijn gaan richten. Om de focus van de gebruiker te trekken, te behouden en vervolgens goed te benutten, maken we steeds vaker gebruik van UI design. Hierbij geven we de laatste jaren gebruiksvriendelijkheid dezelfde prioriteit als esthetiek.

 

 

Easy does it

Om die focus van bezoekers te behouden, zijn sites de laatste jaren versimpeld. De algemene regel is dat elke pagina maar één hoofddoel heeft en dat de focus binnen één oogoplsag duidelijk moet zijn. Om dit te ondersteunen, zien we ook in 2017 dat de lay-out zo simpel mogelijk wordt gehouden, zodat de kijker meteen vindt wat hij/zij zoekt. Het gevaar is hiermee wel dat we verzanden in een éénheidsworst en designs tamelijk oninteressant worden.

 

Knalkleur

Statement-kleuren bieden daarom uitkomst bij deze eenvoudige stijl. Hiermee kun je als merk namelijk heel duidelijk een boodschap afgeven en staan voor wie je bent. Het gebruik van één, hooguit twee kleuren of een verloop, schept rust in een website en leidt niet te veel af.

Volgens het Pantone Spring 2017 Color Report zien we dit jaar veel natuurlijke en tropische kleuren zoals hieronder te zien zijn.

 

 

Diepte

Een andere manier om wat speelsheid te creëren is door te werken met schaduw en kleurverschillen. Bovendien zorgt het voor visuele hiërarchie en dus draagt het ook weer bij aan de gebruiksvriendelijkheid. Na de extreem decoratieve stijl van de nineties (denk aan “bevel and emboss” en andere uitgerangeerde trends) hebben we lange tijd gewerkt met zogeheten “flat design”. Herbij was het gebruikelijk om zo minimalistisch mogelijk te ontwerpen. Vaak werden items in een rechthoekig kader geplaatst en werd er geen gebruik gemaakt van schaduw, maar van contrast. Nu durven we dat hele cleane design weer een beetje los te laten en vinden we een middenweg. Met de komst van material design, voegen we weer wat meer variatie toe aan o.a. iconen en knoppen. Hierdoor weet de bezoeker beter waar hij/zij naar moet kijken.

 

Bewegend beeld

Vanuit datzelfde oogpunt is het ook interessant om bewegend beeld te gebruiken om de aandacht van de kijker te trekken. Toch merken webdesigners dat je ook flink de plank mis kunt slaan met video. Als je hier dus voor kiest, zet het geluid dan uit en vertoon beelden waar niet al te veel gebeurt.

“Cinemagraphs” en “(animated) particle backgrounds” zijn daarom betere oplossingen. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van bewegend beeld, maar ligt de nadruk op één element. KLM doet dit prachtig op hun campagnewebsite I Fly 50. Zij isoleerden beeld in een video en zetten hier een witte laag overheen om een rustig beeld te creëren en de blik van de bezoeker te sturen.

 

 

Uitstekend, Getekend

Stockfoto’s zijn al een tijdje op hun retour, mede door de ongeloofwaardigheid van het gelikte karakter ervan. Klanten hebben meer behoefte aan echte mensen dan “picture perfect”. Hoewel er ook goede stockfoto’s te vinden zijn, waar mensen zich wel mee kunnen identificeren, is er recentelijk ook een ander trend ontstaan: illustraties en animaties. Getekende beelden geven een bedrijf een speels karakter. Bijkomend voordeel: vaak blijven vectoren mooier aangezien je niet met resolutie/pixels te maken hebt. En mocht je ze ooit willen animeren, dan is dat relatief snel gedaan. Orange You Glad, is een design studio die het aangedurfd heeft om zijn website volledig in te vullen met getekend beeld. Ook het Franse bureau WAAARK heeft slim gebruik gemaakt van animaties op zijn website.

 

 

Visuele sturing

Wederom met “usability” in het achterhoofd, zijn pagina’s ingericht op de korte aandachtsspanne van de bezoeker. Dit betekent dat grids, lijnen en witruimten een belangrijke rol spelen. Ook dit zorg weer voor rust en visuele hiërarchie. Saai? Zeker niet, mits goed toegepast! De Wellington Zoo heeft bijvoorbeeld een heel vrolijke maar overzichtelijke pagina waarin de onderwerpen verdeeld zijn in grote kleurrijke blokken. De Data Design Studio beweegt zich weer in een heel andere branche, maar laat zien dat ook een onderwerp als data een “sexy” website kan hebben. Zij maken veel meer gebruik van wit en wit ruimte, wat een rustige, betrouwbare indruk geeft.

 

Trendwijs

Niet elke trend is voor ieder bedrijf geschikt. Mocht je na het lezen van deze blogpost door de bomen het bos niet meer zien of in paniek door je kantoor rennen met het idee dat je website NU vernieuwd moet worden… neem dan contact met ons op voor een second opinion of een advies op maat.

Geef een reactie

Sluit Menu