DESIGN TRENDS /// typografie

DESIGN TRENDS /// typografie

Typografie is ooit in het leven geroepen om tekst leesbaar te maken, maar is inmiddels uitgegroeid tot een ware kunst. Hoe meer een merk zich wil onderscheiden in een (over)volle markt, hoe belangrijker de rol van lettertypen lijkt te worden. Het juiste font geeft de persoonlijkheid van een merk in één oogopslag weer.

Toch kan met alle trends en de hoeveelheid aan fonts, de juiste fontkeuze lastig zijn. Second Opinion Marketing zet de trends voor je op een rijtje en scheidt alvast het kaf van het koren.

 

 

Go big or go home?

Als eerste de tendens in formaat. Het afgelopen jaar lijkt grote tekst (en daarmee een kleinere hoeveelheid woorden), de overhand te nemen. Zowel online als in print, zien we dit jaar grote vlakken beeld met daarop duidelijk aanwezige titels en quotes verschijnen. Deze trend komt voort uit de opkomst van mobile. Sinds dit apparaat leidend lijkt te worden in mediakeuze, verandert hiermee ook de manier waarop wij teksten schrijven en presenteren.

Het belangrijkste uitgangspunt is hierbij de leesbaarheid van tekst op verscheidene devices. Volgens Smashing Magazine maakt de schaalbaarheid van tekst een belangrijke verandering door en de focus is verschoven van “responsive” naar “fluid”. Waar “responsiveness” de grootte van tekst in stappen aanpast, is “fluid” tekst veel flexibeler. Dit betekent dat de tekst beter in verhouding is met de rest van de website en gebruiksvriendelijkheid hierdoor toeneemt.

 

 

Geometrisch vs. script

Lange tijd werd gedacht dat alléén sans serif fonts geschikt waren om tekst goed over te brengen. Maar met de huidige technologische ontwikkelingen, waaronder schermresolutie, wordt tekst steeds beter weergegeven. Dit betekent dat ook het aantal mogelijkheden qua lettertypen toeneemt. Niet alleen een schreefloze letter behoort hiermee tot de opties, maar ook serif en script fonts kunnen gebruikt worden voor headers en body tekst. Toch zijn sans serif fonts nog vaak de veiligste (en daarmee meest voorkomende) keuze.

 

 

Hoewel de mogelijkheden eindeloos zijn, zijn er volgens Envato twee recente ontwikkelingen die opvallen. Zo is er aan de ene kant een wereldwijde toenemende populariteit in handgeschreven fonts. Dit valt te verklaren door de behoefte aan een persoonlijke touch en een naturelle uitstraling. Aan de andere kant zien we echter dat veel designers een hang hebben naar minimalistische, geometrische fonts zoals je hierboven op de afbeelding kunt zien.

 

 

Bonte boel

Ook qua kleur mag het opvallend en uitbundig, om de kijker bij de eerste indruk duidelijk te maken wat het merk voor imago neer wil zetten. Niks lijkt te gek dit jaar. We zien veel harde en primaire kleuren en merken hoeven zich niet te beperken tot één kleur. Dit zorgt voor speelse taferelen met een schoolse en/of retro inslag, zegt Envato.

 

 

Uit de comfort zone

Er is dus veel ruimte voor creatieve vrijheid als het aankomt op het kiezen van een juist font. Waar merken jarenlang kozen voor één lettertype is er nu ruimte voor het combineren van meerdere stijlen. Zoals eerder naar voren kwam, speelt het karakter van het merk een belangrijke rol. De eigenheid van een brand kan nog eens extra benadrukt worden door een (gedurfde) combinatie van lettertypen te maken. De gebruikelijke opvattingen over font pairing lijken dit jaar meer te gelden als suggestie dan als harde regel.
Toch blijft het matchen van fonts iets waar je de plank makkelijk mis kunt slaan. Om je te helpen, kun je font pairing websites raadplegen voor een weloverwogen keuze, zoals Font Pair en Typewolf

 

Geef een reactie