Branding /// Waarom investeren in een goed logo?

Branding /// Waarom investeren in een goed logo?

 

Het ontwerpen van een passende branding vraagt tijd. Om deze reden kan het een kostenpost worden waar je als bedrijf niet direct op zit te wachten. Het is dan ook verleidelijk om hier op te bezuinigen; zeker met het grote aanbod aan websites als “Fiver” en “Ontwerpen voor Geld”, lijkt deze beslissing makkelijk gemaakt. Maar is dat wel verstandig? Second Opinion vertelt je waarom het wél waardevol is om te investeren in een een logo of huisstijl.

1. Sterk merk

Je hebt een mooi product of dienst en je wilt dat de wereld hier van af weet. Een logo is de visuele representatie van jouw bedrijf en komt in al je uitingen terug; van website tot visitekaartje. Voornamelijk online, is het is de eerste (en soms enige) indruk die je maakt. Bewust of onbewust roept een logo een bepaald gevoel op bij (potentiële) klanten en zorgt het voor een merkbeleving. In dit proces, waar je vaak maar geringe invloed op de consument hebt, is het dus van groot belang om een sterk merkverhaal neer te zetten zodat je top of mind bent en blijft.

2. Expertise

Je bent een professional en bent bekwaam in je vakgebied. Uiteraard wil je dat het product of de dienst die je aanbiedt dat ook uitstraalt. Een passende huisstijl of logo maakt dat je serieus genomen wordt en dat klanten vertrouwen in jouw organisatie hebben. Wie dus professioneel over wil komen, zorgt er dus voor dat hij een professional inhuurt; dit zal je terug zien in de kwaliteit.

3. One of a kind

Een goede designer neemt tijd voor het ontwerpen van jouw unieke logo. Dit betekent dat hij/zij onderzoek doet naar jouw bedrijf, jouw concurrenten en andere marktvoorbeelden. Zo weet je zeker dat je een logo krijgt dat passend is voor jouw bedrijf en dat dit geen kopie is of een dertien in een dozijn. Hiermee val je niet alleen op, het voorkomt ook eventuele problemen zoals schadeclaims.

4. Design is geen eiland

Een professionele vormgever kijkt verder dan alleen zijn eigen portfolio of het gevraagde design. Vormgeving is altijd onderdeel van je marketing uitingen en het is daarom van belang dat dit congruent is met de rest van je verhaal. Het is daarom ook van belang dat er goed gecommuniceerd wordt met alle stakeholders om tot een goed doordacht resultaat te komen. Helaas wordt er nog vaak met hagel geschoten en veel in korte termijn gedacht. Zie daarvoor ook het volgende punt.

5. Lange termijn denken

Wie investeert in een professioneel logo zal hier uiteindelijk langer profijt van hebben omdat wordt voldaan aan een aantal basisprincipes die essentieel zijn voor goede branding. Eén van deze principes is tijdloosheid. Een vaardig designer zal namelijk niet met alle winden meewaaien en voor de laatste trends gaan. Hij of zij weet wat werkt voor jouw merk en zal je voorzien van een branding die zich ook op de lange termijn terugbetaalt.

 

 

6. De juiste bestanden

Bij niet-professionele is er een grotere kans dat je niet de juiste of niet alle bestandstypen krijgt. Ook kun je bijvoorbeeld voor verrassingen komen te staan als je ontwerpen laat drukken. Zo kunnen kleuren anders over komen, is de resolutie niet voldoende of is het lettertype van je huisstijl niet zichtbaar voor een drukker. Al deze moeilijkheden wil je graag voorkomen als je die energie ook goed kunt gebruiken om je bedrijf tot bloei te laten komen.

Alle expertise onder één dak

Sta jij met jouw bedrijf toevallig net voor een branding vraagstuk? Dan kan het wellicht waardevol zijn om eens met ons om de tafel te gaan zitten. Naast design kennis, beschikken wij ook over een marketingexpert en een copywriter. Op deze manier kunnen wij jouw concept de aandacht geven die het verdient en je een all-round oplossing bieden voor al je marketing uitdagingen. Bekijk hier onze werkwijze en tarieven of maak direct een afspraak met ons.

Geef een reactie

Sluit Menu