TESTIMONIAL /// Schrijf je eigen bewijs

TESTIMONIAL /// Schrijf je eigen bewijs

In dit artikel ontdek je hoe je makkelijk lovende testimonials over jezelf of je product/dienst kunt verzamelen.

Want voor jouw potentiële klanten is er geen beter bewijs dan een lovende kritiek of persoonlijke aanbeveling die hen overtuigt dat hun leven écht zal verbeteren met jouw product of dienst.

Toch lijkt het in de praktijk moeilijk om een écht waardevolle aanbeveling te krijgen. Dit moet ik concluderen als ik kijk naar de grote hoeveelheid weinigzeggende recommendations op LinkedIn.

Een paar voorbeelden:

Wat ik mooi vind aan X is zijn ervaring maar toch nuchtere kijk op zaken. X is een heel goede mentor voor mij geweest en hij gaf mij “food for thought” na ieder gesprek. Ik luister heel graag naar deze persoon!

“Y was great to work with. He is not only a detail oriented and customer focused consultant, but also an inspiring team player who you can trust to complete important tasks in a systematic and precise way.

“Z is een echte professional, hij denkt vanuit de klant en is zeer geschikt om een plan of propositie te laten toetsen. Hij is ook heel oprecht en zeer geïnteresseerd in jou als persoon en jouw strategie.

Zij is professioneel en enthousiast tijdens zijn werk en daarnaast erg prettig in de omgang. Echt een aanrader!!!

 

 

Het is natuurlijk prima om iets over de tomeloze inzet en het karakter van iemand te lezen. Maar zonder concrete resultaten of informatie over hoe het leven van de klant precies is verbeterd, is het van weinig waarde. Voor ‘prettig in de omgang’ heb je toch vrienden?

En onbewust denkt de lezer ook bij dit soort testimonials: “Hmmm… volgens deze testimonial is deze persoon heel aardig en leuk om mee te werken, maar kennelijk zonder resultaat, anders had ik dat wel gelezen.”

Bij het volgende – goede – voorbeeld is er geen twijfel over het resultaat:

A heeft mij afgelopen jaar als bedrijfscoach geholpen bij het bouwen van mijn onderneming. Ik had al diverse cursussen gevolgd waar ik leerde WAT ik moest doen, maar niet HOE. Dankzij de hulp van A staat mijn onderneming nu als een huis en ben ik meer zichtbaar, en heb ik het afgelopen jaar een omzetstijging van 40% gerealiseerd!

Zorg dus voor de juiste lovende woorden en voorkom dat je een waardeloze testimonial krijgt!

“Tja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan Miro… maar hoe doe ik dat dan?”

Goed dat je het vraagt, want het is vrij simpel.

Kruip in de huid van je klant en schrijf zelf de testimonial.

 

 

Het voelt misschien gek om over jezelf te schrijven, maar het heeft enorme voordelen:

  • Je voorkomt dat je nietszeggende testimonials krijgt.
  • Jij kunt sturen op waar je het accent wilt leggen.
  • Je maakt jouw klant nog eens extra bewust van jouw waarde.
  • Je wordt zelf bewuster van jouw waarde, van hoe jij mensen blij maakt.
  • Je laat zien dat je meedenkt met de klant door hem te helpen jou te helpen.

Veel klanten vinden het nu eenmaal lastig als je hen vraagt: “Wil je alsjeblieft een testimonial schrijven over mij / mijn werk?” En dan verder niets.

Overweeg dus eens om het anders te doen en zelf de voorzet te geven.

— voorbeeld testimonialverzoek —

“Wil je alsjeblieft een paar woorden schrijven over mijn werk? Om het je gemakkelijk te maken, heb ik – op basis van jouw eerdere opmerkingen – alvast een voorzet gegeven.

Miro is de beste Nederlandse copywriter die ik ken. Zijn wervende teksten hebben tienduizenden mensen overtuigd om zich aan te melden voor onze trainingen. Hij is toegewijd, creatief en heel fijn om mee te werken. Dankjewel Miro!

Voel je vrij om mijn tekst te wijzigen als je iets wilt corrigeren of aanpassen in je eigen woorden… Of als je graag het woord ‘briljant’ nog ergens in de tekst wilt verwerken ;)”

— einde voorbeeld —

Als input voor het formuleren van een testimonial gebruik je een persoonlijk bedankberichtje van je klant, een positieve reactie op social media, of een terloopse opmerking. En als je die niet hebt, dan geef je proactief een voorzet op basis van jouw inschatting van hoe de klant door jou(w product) is geholpen.

En nu hoor ik je denken: “Maar wat als mijn voorzet wordt afgewezen of afgezwakt, dan sta ik toch in mijn hemd?”

 

Ja, dat is waar. En daar zou je blij om kunnen zijn. Jouw klant opent je ogen of laat een dode hoek zien die je zonder jouw voorzet nooit zelf had opgemerkt.

Maar als je een goede relatie hebt met jouw klanten – zoals het hoort – zal dit zelden voorkomen.

Wees alsjeblieft niet te bescheiden in jouw voorzet testimonial. En als je er echt moeite mee hebt – je bent niet de enige  – dan kun je nog altijd jouw voorzet laten schrijven door een professionele wervende tekstschrijver.

Daar zijn we voor.

Miro

PS. Vond je dit waardevol? Deel dit artikel dan alsjeblieft met je netwerk via de social share knoppen hieronder, zodat goede testimonials hoogtij gaan vieren!

Geef een reactie

Sluit Menu