AANHEF /// Bezint hoe ge begint
female hands with pen writing on notebook on grass outside

AANHEF /// Bezint hoe ge begint

Hoe begin je een e-mail als je de (voor)naam van de geadresseerde niet hebt?

“Geachte heer/mevrouw” ?   “Beste lezer” ?   “Lieve medemens” ?

Wat je in ieder geval NOOIT moet doen, is beginnen met…

“Beste klant”

Want, stel je eens voor. Jij bent eigenaar van een bakkerswinkel en klant Kees komt binnen.

Kees:”Goedemorgen beste Bart , hoe gaat het?”

Jij:”Goedemorgen, eh… beste klant. Goed, en met jou?”

Maar het gaat helemaal niet goed met je, want je voelt je ongemakkelijk. Je bent de naam van Kees vergeten en hebt hem aangesproken als “beste klant”.

Phew! Gelukkig gebeurde dit niet echt, heb je geen bakkerswinkel en hoefde je je dit slechts voor te stellen.

Toch is dit precies wat er gebeurt als je een e-mail begint door iemand aan te spreken op de ROL of FUNCTIE die hij of zij voor jou vervult.

Marketingtechnisch is dat niet slim, want wat communiceer je hiermee?

Wanneer je iemand e-mailt met “Geachte klant” krijgt zij of hij (onbewuste) één of meer van de volgende gedachten:

  • Klant?! Hmmm…  jij ziet mij dus primair als een bron van inkomsten.” (vooral ondernemers zullen dit denken)
  • Geachte klant?! Ik was toch speciaal, ik ben toch zeker méér dan een klant voor jou?”
  • Beste klant?! Ik geef je mijn zuurverdiende geld en je neemt niet eens de moeite om me bij mijn naam te noemen?”
  • “Klant?! Als ik dan toch een nummer voor je ben, zeg dan gewoon “Beste 0002536845”.
  • “Klant?! Weet je niet eens hoe je merge tags gebruikt?”

Door het gebruik van woorden als Klant, Vrijwilliger, Ondernemer, Lezer, etc. creëer je onnodig een afstand die contraproductief werkt.

Gelukkig is er een simpele oplossing voor dit probleem.

Als je de naam van de ontvanger niet weet, dan…

laat je de aanhef gewoon weg.

Ja, dit kun je heel goed maken in een e-mail. Sterker nog, weglaten geeft je de kans om een frisse indruk te maken met een prikkelende beginzin.

  • Goedemorgen! Vandaag moest ik aan je denken, omdat…
  • Wat goed dat je dit NU leest, want over enkele uren…
  • Wist je dat 9 op de 10 vrouwen…?
  • Wist je dat slechts 1 op de 10 mannen…?
  • Je raadt nooit wat ik zojuist…

Let op! Uitzonderingen bevestigen de regel. Bij sommige organisaties vinden mensen het juist fijn als je zo veel mogelijk afstand bewaart en bijvoorbeeld begint met “Geachte belastingplichtige…”.

Blijf dus altijd nadenken over het effect op de lezer. En neem altijd gepaste moeite om wél de naam van de geadresseerde te achterhalen. Een sollicitatiebrief beginnen met “Geachte heer/mevrouw” is nog steeds not done.

Haar naam klink als muziek in haar oren
Zelfs als mensen weten dat ze ontvanger zijn van een database mailing, dan nóg doet hun eigen naam jouw boodschap meer opvallen. Bovendien is de kans kleiner dat jouw e-mail in de spamfolder belandt wanneer je de naam van de geadresseerde gebruikt.

Ik hoop van harte dat je hier wat aan hebt <<First Name>>.

Heb je zelf nog een voorbeeld van hoe het (niet) moet? Een leuke beginzin zonder aanhef of een grandioze tip?

Laat het ons weten in het commentaarveld hieronder!

Miro

PS. Vond je dit waardevol? Deel dit artikel dan alsjeblieft met je netwerk via de social share knoppen hieronder, zodat steeds minder mensen met “Geachte klant” worden aangesproken.

Geef een reactie