DESIGN TRENDS /// Fotografie

DESIGN TRENDS /// Fotografie

Het is januari 2017 en we hebben een veelbewogen jaar afgesloten en nog steeds is er veel gaande. Nu heeft dat indirect ook zijn weerslag op design trends. Second Opinion Marketing blikt vooruit op een fris jaar en laat je zien wat de voorspelde tendensen zijn op het gebied van visuele communicatie. De komende tijd zal ik geregeld een nieuwe blog posten over verscheidene grafische trends. We trappen deze week af met fotografie.

Beeldtaal is anno 2017 niet meer weg te denken en lijkt sneller dan ooit te ontwikkelen. Hoewel het niet verstandig is je blind te staren op trends, is het wel handig om op te hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Deze blog zal helpen een betere keuze te maken bij het plaatsen van beeld op je website of bij je social media posts.

 

 

Smartphones en drones

Allereerst mobile; echt verrassend is deze trend natuurlijk niet, maar het is er wel één die steeds serieuzer wordt. Technologie is niet alleen bepalend voor de vorm, maar ook voor de inhoud van de foto. Het feit dat smartphone fotografie steeds meer ruimte inneemt, betekent ook dat beelden zullen veranderen. Hoewel mobiele fotografie al jaren aan terrein wint, verwacht onder andere Getty Images dat dit middel in 2017 daadwerkelijk leidend zal zijn. Smartphone fotografie wordt zelfs zo belangrijk dat professionele fotografen de sfeer proberen te imiteren die op social media wordt neergezet. Ook het scala aan fotografie- en bewerkings-apps is eindeloos. Ga er dus vooral op uit met je telefoon om zelf foto’s te schieten en experimenteer. Als je dit een beetje onder de knie hebt, zal het je branding enorm versterken door de eigenheid van je beeldmateriaal.

Hoewel de drone nog niet zo mainstream is als het fotograferen met mobiele telefoons, zie je ook steeds meer beelden vanuit de lucht opduiken. Deposito Photos voorspelt dat door de toenemende functionaliteit en de afnemende prijs luchtfotografie steeds meer ingezet zal worden. Vaak levert dit beelden op met een groots en avontuurlijk gevoel. Of de drone eind 2017 niet meer weg te denken valt, zal echter nog moeten blijken.

 

 

 

Rauw, authentiek, ongefilterd

Eigenheid en eerlijkheid is een trend die zegeviert op het gebied van fotografie. Na jaren van fotobewerking, illusie en steriele beelden, zijn klanten opzoek naar de werkelijkheid. Hoewel het zeker een pré is om als merk je eigen foto’s te maken en beheren, heeft niet elke onderneming hier de tijd of expertise voor. Het gebruik van stockfoto’s is in dat geval een prima alternatief. Zorg er echter wel voor dat je niet in de “cheesy pic” val stapt.

Ondanks de ongefilterde look van de foto’s, moeten de beelden nog steeds inspireren en esthetisch aantrekkelijk zijn; toch lijkt het tijdperk van perfectie voorbij. Over compositie is wel nagedacht en dit speelt nog altijd een belangrijke rol. Foto’s worden alleen niet meer overdreven in scène gezet en tonen vaak alledaagse mensen en onderwerpen. Zo spelen “Gritty Women” steeds vaker de hoofdrol in sportfotografie. Dit is een type vrouw die alle gender regels aan haar laars lijkt te lappen en niet bang is voor een beetje modder. Een rauwe tendens als deze, zorgt ervoor dat de doelgroep zich makkelijker kan identificeren met de beelden. Uiteindelijk zorgt de herkenbaarheid van beeld voor een hogere gun-factor voor jouw merk of bedrijf.

 

 

Voor productfotografie geldt eigenlijk hetzelfde: eerlijkheid staat voorop. Niet alleen is duurzaamheid en gezondheid al een aantal jaar het hoofdthema, fotografie moet het product op zo’n transparant mogelijke wijze laten zien. De inhoud, meer dan de verpakking of de sfeer, staat dus in 2017 centraal.

 

 

Nostalgie

De trend cycle lijkt steeds korter te worden en de jaren ’90 doen ook in de fotografie alweer hun intrede. Hoewel we volop in een digitaal tijdperk leven, lijkt er een hang te zijn naar analoge apparaten en tastbare materialen. Zo zullen boeken, oude camera’s en tekengerei een geliefd onderwerp zijn in fotografie dit jaar. Ook de filter en het kleurenpallet geven de beelden een lichtelijke vintage feel. Zo wordt een grove korrel en een kleine waas vaak toegepast om het nostalgische gevoel te vergroten. Om het 90’s gevoel compleet te maken, heeft ook de Polaroid camera weer volop zijn intrede gedaan. Dit heeft als uitwerking dat onderwerpen meer “candid” zijn en “snapshot-achtig”. Hiermee lijkt het alsof de fotograaf de kiekjes spontaan geschoten heeft; dit geeft een gevoel van intimiteit. Ook oude fotografen zoals Terry Richardson doen met de 90’s revival weer hun intrede. Deze stijl van fotografie kenmerk zich o.a. door de kleurrijke beelden en het gebruik van een flits.

 

 

 

Kleurrijk

Men lijkt dit jaar dus klaar te zijn met zachte filters en pastel-tinten. In 2017 is er plaats voor harder kleurgebruik, flitsen en glans. Door het gebruik van hoge saturatie en felle, bijna tropische kleuren, krijgen de foto’s een vrolijk, uitgesproken en krachtig karakter.

 

 

Verder speelt de voorkeur voor natuur een belangrijke rol dit jaar. We zien veel “leafy greens” en de Pantone kleur “greenery” is zelfs uitgeroepen tot belangrijkste kleur van 2017. Dit sluit natuurlijk weer feilloos aan op de huidige duurzaamheids-trend.

 

Bewegend beeld en Virtual Reality

Hoewel lastiger te implementeren, zal bewegend beeld een grotere rol gaan spelen volgens o.a. HOW Design. In 2016 zag men het gebruik van GIFjes al toenemen, maar in 2017 zal ook het gebruik van ander hoogwaardig videomateriaal makkelijker toe te passen zijn. Websites en social media zullen steeds meer ingericht worden op een manier die bewegend beeld faciliteert. Zelfs VR-opties zijn al aanwezig op verschillende kanalen, waaronder Youtube, maar deze functie is door de hoge kosten en complexe aard nog niet heel populair. Toch zal ook VR aan terrein winnen zodra dit toegankelijker gemaakt wordt.

 

 

 

 

Conclusie

Al met al kunnen we dat concluderen dat echtheid en eerlijkheid de boventoon voeren. Beelden worden niet meer glad gepoetst, onderwerpen zijn alledaagser en duurzaamheid speelt een belangrijke rol. Houd volgende keer bij het kiezen van beeld natuurlijkheid en toegankelijkheid in gedachten en je trekt veel sneller de aandacht van je klanten.

Marissa van de Velde

Dit bericht heeft 1 commentaar

  1. Merijn de Steur

    Nuttig artikel dat het maken of selecteren van beeld gemakkelijker zal maken.

Geef een reactie